måndag 1 februari 2010

Att vara positiv

Jag har funderat en del över det där med att se saker positivt. Att kunna tänka om när det inte går som man vill. Det händer ju dom flesta, eller man måste väl säga att det händer alla nån gång. Hur man tacklar det är ju rätt så olika. Beroende på vad som händer i livet naturligtvis! Jag beundrar verkligen dom som alltid ser en utväg, vad som än händer. Inget är svårt eller krångligt. Min sambo är en sån person. Han deppar aldrig ner sig! Jo kanske om det skulle hända en hemsk olycka med någon inom familjen, men när det inte går som han vill med olika saker, då tar han bara nya tag. Och nya tag. Och nya tag. Han ger sig aldrig! Han har bilden i huvudet, på hur han vill att det ska bli. Han brukar titta på mig med ett leende och säga "Det fixar jag - lätt!" Jag beundrar honom för det! Undrar om det kan bero på att han är en tävlingsmänniska, som alltid vill "vinna"?

Nåt annat jag har funderat över, är, att hur skulle man tänka om man fick veta vad som skulle hända, i förväg? Skulle man tänka på ett annat sätt då? Eller skulle man deppa ihop ändå? För min egen del är det ofta så att jag behöver lite tid att smälta saker. Får jag tänka över det en dag eller två brukar det kännas bättre. Men när förändringar händer snabbt, så att man inte hinner hänga med, då kan det kännas svårare. Beroende på vad det är. Tex i mitt jobb händer ju förändringar hela tiden. Det har jag inga större problem med, för jag vet ju om att det ska vara så. Det är ju lite lustigt...
Jag skulle verkligen vilja tänka lite mer "att nu tar jag nya tag". Ser det positiva. För det mesta gör jag det, på mitt sätt. Men jag vill bli ännu bättre! Och det finns inget bättre sätt än att träffa människor, som inspirerar en på den biten. Så, hur brukar ni tänka? Hur möter ni "svårigheter"?

Stor kram till er, önskar er en toppendag!



3 kommentarer:

Susanne P sa...

Jag brukar deppa ihop tätt som oftast men kommer alltid igen. Med nya friska tag. Min man är en sån som aldrig får svackor...tur är väl att vi alla är olika :)
Jag ska få mej en omgång till hos naprapaten nästa torsdag..åhhh vad jag ser fram emot det!
Kram

Titti sa...

Åh han kan få smitta av sig på mig..Just nu har vi motvind... Men men,planerna finns men det gäller ju att komma igång...Seg i starten liksom ;)
Ha en härlig dag!!

nannis sa...

Det är så olika vad det är som man deppar över, eller hur tuffa motgångar det är... Men i mängt och mycket så är jag nog ganska lik J - tar nya tag.

Det finns oftast ingen annat alternativ, å bitter vill man inte bli.. så ja... :)
KRAM