söndag 9 februari 2014

Första dagen på....

mitt nya liv, som man brukar säga :-) Tänk vad skönt att man kan börja om, precis när man vill!
Efter att ha läst boken Ett sötare blod, av Ann Fernholm, inser jag att det är hög tid att minska ner på sockret! Ann är vetenskapsjournalist och har studerat de vetenskapliga studier som gjorts på mat, och för bl a diabetiker. Kika gärna in på Anns sida, oerhört intressant! Tycker i alla fall jag som är intresserad av kost, men detta handlar ju mycket om svenska folket i allmänhet. Hur kan det komma sig att vi har fått kostråd som ska göra att vi blir friskare och smalare, men ändå blir sjukare och mer överviktiga, mer än nånsin??!
Det kan man fundera över. 
Jag har bestämt mig för att göra en hälsokontroll, eftersom jag aldrig har gjort en. Kolla socker, blodfetter, blodtryck, urin osv. Något som jag tycker var väldigt intressant i boken, är att vi alla skulle behöva kontrollera hur "sockerkänsliga" vi är. Den kost som fungerar för den ena, behöver inte fungera för den andra. Tränar du mycket och äter hyfsat bra kanske du inte får högt blodsocker av att äta en banan, medan en person i riskgruppen för t ex diabetes (vilket vi ofta inte vem om att vi är i, förrän det är för sent) kanske inte alls kan äta en banan, utan att blodsockret stiger i höjden. 
Mmm, mycket intressant!
Har inte kommit ut på skidorna än, det är sånt tråkigt väder med plusgrader och slask och regn...men i fredags var det dans, ett par månader sen sist så jag var väldigt stel i går...:-) Sen har tonåringen och jag varit på gymmet idag och kört en timme drygt. Känns jättebra! 
En del OS har det också blivit, såg Hellners fantastiska lopp idag och Kallas igår. Grymt!
Men nu ska jag ta och åka och handla lite grönsaker inför middagen, sen blir det nog teve och lite lugn, imorgon är det ny vecka och nya utmaningar :-)

Ha en underbar vecka alla ♥


7 kommentarer:

Susanne P sa...

Det där med kost är väldigt intressant.
Sen ska vi komma ihåg att det finns diabetes och diabetes...
Typ 1 diabetes, allmänt kallat barn/ungdomsdiabetes, där man inte klarar sig med enbart kostomställning. Där man förlorar all insulinproduktion.
Typ 2,som oftast drabbar äldre men har krupit ner i åldrarna, där man med kostens hjälp kan klara av att hålla blodsockret på en jämn nivå. Där har man fortfarande en viss produktion kvar.

Kram & ha en fin vecka.

Unknown sa...

Så intressant! Handlar det om diabetes typ-2 då?
Min fjortonåring har diabetes typ-1 och dessvärre blandas sjukdomarna ihop ideligen. Typ-1 går inte att äta sig ur, på rätt sätt.
Ja, ja.
/P

Soffie sa...

Härligt att du kommer iväg på gym och dans, vad är det för dans? Själv simmar jag och det är så skönt, å vattengympan med:)

Soffie sa...

Glömde skriva att det där med kosten är himla intressant!

Camilla sa...

En hälsokontroll vore kanske inte så dumt.
Men då får jag väl höra (än en gång) att jag måste röra på mig mer ;)
Kram!

Helene sa...

Oj va intressant !!
( kanske inte skulle tagit den chokladen till kaffet nyss )

= ))

En hälsokontroll skulle jag vilja gå på !!

Ha en bra dag ♥

Kram Helene.

Semester & Mat sa...

Jag var på en föreläsning som NIsse Simonsson höll i början av året här på vår ort.
Mycket handlade om kost just.
Jag har sedan dess ätit enligt LCHF och mår mycket bättre.
Någon sockerråtta var jag itne riktigt innan, men sötsuget har minskat väldigt på den här tiden.

Kram