måndag 15 oktober 2012

Att hitta sin egen väg



Just nu läser jag boken "Bli en vinnarskalle" av Olof Röhlander. Eller snarare lyssnar, eftersom det är en ljudbok. Väldigt intressant när Olof själv berättar boken. Det blir så mycket tydligare då han själv kan betona det han skrivit, istället för att jag ska göra mina tolkningar rakt igenom.
Den handlar om att tänka andra vägar och göra val i livet, för att lyckas bättre. För hur många är det inte som funderar på en massa saker, som aldrig blir av?
Att läsa den där utbildningen man så gärna vill, men inte vet hur man ska gå tillväga för att lösa allt om det ska kunna genomföras, att peppa sig inför arbetet hur man kan bli bättre, nå sina mål där, att starta upp något som man länge gått och tänkt på men som aldrig blir av, att söka nytt jobb som man funderar på, t ex. Att bli en vinnarskalle behöver inte betyda att man måste vinna allt man ger sig in i, utan att bara ha kraft när det verkligen gäller. När man vill ha det där jobbet, när man vill bli bättre på något, när man vill ha en bättre relation med någon osv. 
Att vinna för sin egen del, för det som gör en lycklig och får en att brinna!
Men först måste man veta vad som får en att brinna.

Jag har länge gått och funderat över vad som får mig att brinna. Nånstans tror jag att jag lurat mig själv genom alla år, genom att fundera och fundera, göra det svårt för mig. För det är inte så svårt när man väl kommer på det. 
Magkänsla, intuition, glädje i hjärtat. Det är så det kallas! Och den finns ju där hela tiden, men vi måste lyssna. Vi måste ta oss tid att lyssna på vad vi vill och vad som får oss att bli glada. 
När det är svårt att välja, är inte det viktiga att gå och fundera på vad som är rätt beslut, utan att ta ett beslut. Om det nu skulle bli helt fel går det ju att ändra väg, eller hur?
Det är ganska sällan magen och hjärtat säger fel saker tror jag!

Under de senaste två åren har jag försökt lyssna mer på mig själv. Att börja dansa var en sak som jag drömt om och när det väl blev av var det som att komma in i en ny värld. Sällan har jag träffat så många glada härliga människor!
Det viktiga, enligt vad jag själv erfar, är att ge sig själv tiden att lyssna på vad man vill. Ge dig iväg på en långpromenad, endast med dina egna tankar. Försök lyssna på vad som kommer upp! Gör det!
Själv har jag styrt om mina veckor så att jag har mer tid över på helgen, för att just, tänka. Vara ifred och lyssna på vad jag vill. Det börjar klarna mer och mer.
Jag är övertygad om att jag kommer komma dit jag vill en vacker dag. Att göra det jag brinner för. 

Önskar er alla en hjärtligt härlig måndag!

5 kommentarer:

Pernilla sa...

Jag styrde om mitt liv för några år sen. Just nu gör jag det jag vill nu. Men vad som händer i framtiden vet ingen.
/P

TIDSOPTIMISTEN sa...

Ja synd att det ska vara så svårt att ta de där besluten - men som du säger man kan ju ändra sig sen ;) Kul att du ska på Ledin först då får du berätta hur det var efter helgen ;)

Kram Ullis

Camilla sa...

Låter som en bra bok.
Vad man brinner för?...svårt!
Kram!

Helene sa...

Jo visst är det så...tanken styr vårat liv !!
Allt handlar ju om hur man tänker.
Intressant är det tycker jag !!
Ha en fin dag.
Kram Helene.

Träning Inredning Inspiration sa...

Ja visst är han bra. Det finns även en peppapp som han har gjort som går att ladda ner! Vad bra du skriver!

Första gången jag tittar in här. vilken fin blogg du har:)

Ha en fin kväll!