onsdag 29 september 2010

Intressant om kost

Igår läste jag nåt riktigt intressant i lokaltidningen. Det var en kvinna som berättade om Metabolic Typing. Det betyder att man fastställer en persons individuella ämnesomsättningsyp, istället för att utgå från standardiserade bantningsmetoder. Med ett sånt tillvägagångssätt är chansen mycket större att komma tillrätta med obalanser i kroppen. Metabolic Typing är ingen ny vetenskap, utan har sina rötter i näringslära och biokemi.

Ett utdrag från vad jag hittat när jag har googlat:

"Kärnan i Metabolic Typing är att individen är lika unik i sina näringsbehov som i sina fingeravtryck. Den mat vi äter kan verka som en kraftfull medicin, den kan vara neutral eller fungera som ett gift. Därför finns det ingen enskild diet, varken rå eller kokt, som alltid är bra för alla människor hela tiden. Samma sak gäller näringsämnen. Faktum är att vilken kost eller näring som helst kan ha rakt motsatta biokemiska influenser på olika ämnesomsättningstyper."

Den här tanken har jag haft själv. Det skrivs om diet efter diet, om vilken som är "rätt" eller inte, och folk verkar kunna bråka hur mycket som helst om det här. Min egen tro är att människor har ätit det som funnits i naturen runt dem för länge sen, de som bott vid vatten har säkerligen ätit mest fisk, de som bott i skog har jagat. Jag tror våra gener har formats efter var våra förfäder har bott helt enkelt. Det märks så tydligt när vissa kan äta mycket proteiner och lite/inga kolhydrater och säger sig må bra, andra mår bra av att äta en blandkost av proteiner, fett och kolhydrater. Jag vet dom som gått in stenhårt för LCHF och inte gått ner i vikt alls. Dom har snarare gått upp. Man kan ju undra varför? För jag tror inte deras ämnesomsättning är gjord för att äta den kosten. Men det är ju bara vad jag själv tror ;-) Själv mår jag som bäst när jag får äta magert kött/fisk/kyckling med mycket grönsaker, frukt och fullkorn. Då blir jag pigg och mår bra. Vi är alla olika! Men det handlar ju inte bara om att gå ner/hålla sin vikt, utan även om att få i sig de näringsämnen vi behöver för att vara pigga och friska.

Det här med Metabolic Typing lät väldigt intressant, det vill jag lära mig mer om.

6 kommentarer:

Camilla sa...

Jag tror som du.
Men det gäller inte bara att äta rätt...man måste röra på sig också............har jag hört ;)
Sv: Jag tog bort alla blad själv för jag blev så less att allt hamnade på golvet :)
Ha det bäst!
Kram!

soffie sa...

det låter verkligen bra och intressant,borde ju vara individanpassat varje diet eftersom vi alla är olika,
må gott

Susanne P sa...

Det låter helt rätt!
Viss mat passar vissa människor. Men jag tror på en lagom blandning av allt gott & nyttigt och att man rör på sig!
Kram

Nannis sa...

Intressant. Jag tror också att allt funkar inte för alla. Det vore ju konstigt om det var så, för vi är ju olika i allt annat :)

Jag mår superbra av lchf, men om jag inte äter det strikt så går jag inte ner i vikt, snarare tvärtom. Det är lite trist, för ingen orkar vara strikt hela tiden.. Men jag fortsätter tack vare att jag mår så bra av det i magen :) :)
kram

Semester & Mat sa...

Intressant läsning.
Tror vissa är mer skapade för lchf-kost än andra, vad man har hört av de som testat.
Men viktigast är nog att ha balansen mellan kost och motion.

Hoppas dagen din varit bra!

Malin sa...

Låter intressant och självklart borde det vara så, att olika människor mår bra av olika typer av kost, det har jag inte tänkt på innan. Jag älskar kött, pasta, grönsaker och potatis, undra vad det säger om mig. Sen måste jag ha rödvin oxå men det är ju dryck så det är väl en annan femma kanske ;-)