onsdag 13 november 2013

Känslig


HSP
Highly Sensitive Personality
Sensitivt begåvad
Stark-skör
Ja nu kanske ni undrar vad det är för konstig formel ;-)
Det var när jag läste boken "Drunkna inte i dina känslor" som jag insåg att jag var just det, högkänslig. 
Hur är man då?
Så här skriver man på http://www.hsperson.se/ 

I ett nötskal kan man säga att 15-20 procent av den globala befolkningen föds med ett nervsystem som är känsligare än hos genomsnittet. Sådana så kallade högkänsliga personer kan inte filtrera alla intryck och stimuli, som de också bearbetar på ett djupare plan. De reflekterar också längre och mer över saker och ting än icke högkänsliga människor. Detta leder till att de lätt blir överstimulerade och emellanåt behöver dra sig undan för att få vara ifred. Ett djupt tänkande alstrar också ett brett spektrum av känslor som kan kännas svårt att hantera samtidigt som det bidrar till ett mycket rikt inre liv. Den ena högkänsliga människan är inte den andra lik, men de har en gemensam nämnare, som är deras känsliga nervsystem, vilket gör dem till mer eller mindre kreativa, intuitiva, begåvade, samvetsgranna och djupsinniga människor med stor inlevelseförmåga.

Det är viktigt att veta att det inte är någon sjukdom eller liknande, utan en personlighet!
För mig var det väldigt skönt att läsa den här boken, få lite bekräftelse på hur jag känt. Nu försöker jag se det som en tillgång att vara känslig, även om det inte alltid är så lätt.  
Önskar er alla en fortsatt fin vecka ♥

2 kommentarer:

Semester & Mat sa...

Kände så väl igen första raderna i ditt inlägg, har ju boken i "bokhyllan" på storytel och lyssnat lite stundvis när jag känt för det.

Ha en fin helg!

Helene sa...

Den boken är JAG !!
Har läst den många gånger.
Väldigt intressant.

Ha en bra start på nya veckan.
Kram Helene.