måndag 4 april 2011

Hundrobinson?

Har sett två program av svt:s nya serie, Huset fullt av hundar. Ett roligt program som handlar om en utvald familj som får hjälp att välja en hund. Jag vet faktiskt inte varifrån hundarna kommer, men antar att det är något hundstall som har omplaceringshundar. Jag tycker, av det jag har sett, att det inte har funnits nåt att uppröra sig över. Ändå ser man protestlistor överallt mot "hundrobinson", att det är upprörande och oetiskt. Familjen ska ju välja "bort" hund efter hund tills det blir en kvar, den som passar dem bäst och som de gillar bäst. Jag förstår inte varför det ska vara så fruktansvärt? Vad är det som är oetiskt mot hundarna? Hunden är ju här och nu och kan inte tänka "oj, nu blev jag utröstad". Av det man ser i programmet verkar de flesta av hundarna tycka att det är väldigt kul och verkar väldigt glada. Men jag kanske har fel? Det som är ganska bra, tycker jag, är att familjen får prova att träffa flera olika hundraser. Många har en favoritras som de tycker är söta, de tänker inte alls på vad just den rasen kräver. Men i programmet ser man att den åsikten ändras en del på vissa, när de ser att den hund de tyckte var så söta och gulliga kanske inte var som de tänkte från början. Tycker att det är bra för förstagångsköpare att se detta!
Men är det inte så här det går till om man pga familjeskäl, allergi eller tidsbrist måste omplacera sin hund? Man kanske sätter ut en annons och försöker hitta ett nytt hem, så bra som möjligt, men man kan ju ändå inte veta om det fungerar med den nya familjen. Kanske klickar det inte och man får tillbaka hunden och får prova hitta ännu en ny familj. Då är det också oetiskt och djurplågeri? Är det bättre att avliva en frisk hund istället? Jag tycker inte det! Så länge hunden behandlas bra och man är mån om den och ser att den inte mår dåligt så kan det väl inte vara fel?
Skulle jag måsta omplacera min egen hund, skulle jag aldrig nånsin tänka på att avliva honom. Han älskar människor och skulle glatt följa vem som helst. Men sen måste han naturligtvis få sina behov tillgodosedda, motion, träning, kärlek och omtanke. Så vem som helst skulle jag inte släppa honom till. Men nu ska han ju inte lämna oss, aldrig i livet :-) Han är en ögonsten som jag hoppas får många år till med oss.
Men tanken på alla upprörda människor om det här programmet, jag förstår inte då jag inte kan se att hundarna verkar må dåligt på något vis.



11 kommentarer:

Camilla sa...

Nä..jag har inte sett det där programmet men jag har hört talas om det.
Kram på dig!

Helene sa...

Jag har inte sett det programmet !!
Hoppas du mår bra och va rädd om dig...Kram Helene.

Mita sa...

Jo jag har sett lite på det programmet. Det är säkert bra att kunna få testa vilken hundras som kan passa bäst.
Men hemska tanke om min Peppe skulle behöva omplaceras,vad han skulle sakna sin familj och allt det invanda. Men hundar lever ju här och nu och det skulle väl gå bra,men hemska tanke den vill jag inte tänka på nu.
Kram vännen!

Malin sa...

Jag har inte sett det och visste inte om protesterna mot programmet men håller med dig, gud så fånigt! ÄR väl en jättebra idé och det viktigaste är väl att rätt hund hamnar i rätt hem?? Näe, gud så fånigt!
Kram

Helene sa...

Ha en fin onsdag !!
Här spö-regnar det idag = ((
Kram Helene.

Semester & Mat sa...

Men då var det väl det programmet jag såg en skymt av igår kväll, att jag inte fortsatte kolla.
Första intrycket, var ju lite av en rolig programidé. MEn också väldigt vettig, så att ägarna själva får chans att välja vilken hund som passar dem bäst.

Ha en fin dag!

Pernilla sa...

Jag har inte sett programet. Blir oftas så arg av att se hundprogram så jag försöker att undvika dem.
/P

Susanne P sa...

Jag har sett programmet men inte uppfattat att det har varit så mycket skriverier om det.
Jag tycker nog som du att är det inte bra att familjen får känna sig för innan de bestämmer sig?!
Kram

Helene sa...

Nu är jag här igen = ))
Ha en fin torsdag.
Kram Helene.

Nannis sa...

Jag är tvärtemot, tycker inte alls om det. Av den anledningen att hundarna istället för att vara "leksaker" borde omplaceras till den familj de kommer att bo i.

Tycker inte att vi ska använda djur i underhållningssyfte.. oetiskt.

Kram!

Camillasrum sa...

Anna: Jag tycker inte att det är ett underhållningsprogram mer än något annat hundprogram. Jag tycker att det är lärorikt för den som funderar på att skaffa hund... Jag tror också att många förmänskligar hunden. Bara för att det finns en kamera som filmar, är det inget som är olikt verkligheten! Det är ju så det går till när en hund omplaceras, i många fall. I grunden är ju hunden en "leksak" för människan då det är vi som tagit den till fånga och avlar fram en massa raser. Men vi tycker alla olika :-)