måndag 31 mars 2014

Reflektioner om personlig utveckling

 
 
Oj, vad jag inte hinner med bloggen just nu...
Men kanske handlar det mer om att jag inte tycker att jag har något att skriva. Men idag ska jag skriva ett inlägg om mina framtida mål, och tankar om det. 
Eftersom jag läser just nu, vid sidan av jobbet, Personlig Utveckling och Mental Träning (PUMT), via Skandinaviska Ledarhögskolan, har jag bestämt mig för att skriva lite om det. 
Vad ÄR personlig utveckling, vad ÄR mental träning?
Jo, personlig utveckling är att utvecklas i en önskvärd riktning.Om man frågar en 12-åring om hur den tror att den kommer att vara när den är 15 år, får man ett svar att den kommer att vara förändrad, ha utvecklats. Men frågar man t ex en 40-åring samma fråga, hur kommer du att vara när du är 43 år? tror inte personen att den kommer att vara så annorlunda. Någonstans vid 20-25-årsåldern slutar vi att tro och går i stället in i repetion...förutom en grupp, och det är idrottarna. Frågar man dem vill de fortfarande bli bättre, utvecklas, och söker nya mål. Vad kan vi lära om det?
Jag fick mig en tankeställare. Nu när jag är i början på kursen, måste jag sätta upp mål vad jag vill ha ut av den. Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara på det. Klart jag ville utvecklas, men jag visste inte hur och innerst inne såg jag nog att "det kommer nog bli svårt".
Men efter tre veckors lyssnande på avslappning varje kväll har jag märkt att jag redan känner mig piggare, gladare och mer öppen. 
Jag börjar känna att det kanske inte är så omöjligt ändå! Jag vet att jag har tuffa bitar att jobba med, för det jag mest vill utvecklas inom är ju att få bukt med min dåliga självbild som sätter en massa pinnar i hjulet för att jag ska kunna komma vidare. Jag inser att de drömmar jag har, har jag skjutit undan eftersom jag ser dem som "omöjliga".
Men det är ju hinder som bara finns i min hjärna, hjärnspöken som funnits där i många, många år. Det är dags att skrämma bort dem nu. 
Det är dags att börja skapa konkreta bilder i mitt huvud hur jag vill vara efter den här kursen, hur jag vill tackla problem osv.
Jag är så oerhört tacksam för att jag beställde den här kursen! Jag känner starkt att ska det vara något som ska ändra på mig, så är det den. Men det stora jobbet måste jag göra själv, inget kommer gratis. 
Livet är ju ett gör-det-själv-projekt!
Jag känner starkt att det här skulle jag verkligen vilja jobba med :-) När jag fått ordning på mig själv skulle jag vilja hjälpa andra att nå sina mål och drömmar. 
Vi mår alla bra av att utvecklas. Ingen kommer att tacka oss om vi inte har roligt. Och mår vi bra och har roligt, smittar det av sig på andra!

Önskar dig som tittar hit en fantastisk vecka! ♥

8 kommentarer:

Semester & Mat sa...

Låter verkligen spännande och vilken möjlighet!

Kram

soffie sa...

vad bra det lät med avslappning. vad härligt att du fått den inställningen att inget ska vara omöjligt låter verkligen som en bra kurs, kramen

Susanne P sa...

Det låter jättespännande!

Kram

Helene sa...

Så fint skrivet.
Jag har oxå dålig självkänsla.
Men du skriver peppande ord.

Ha det gott.
Kram Helene.

Camilla sa...

Låter kanon och jätte spännande!
Kram!

Unknown sa...

Så intressant! Lycka till med allt.
/P

Jennyshemochharmoni sa...

Kommer bli jättebra, det är jag säker på! Vi har alla våra spöken att jobba med. Men gör vi inget och vågar vi inte, så händer ingenting heller. Det ska bli spännande att följa din resa :) Kram!

Helene sa...

Ha en fin vecka ♥

Kram Helene.