söndag 19 oktober 2008

Aktiv helg

Jahapp, så vare söndag igen. För mig har det varit otroligt intensivt i helgen, men kul. Och trött är jag! Det blir nog en tidig kväll ikväll....

I fredags åkte jag med jobbet till Sundsvall för att se farsen "Pengarna eller livet". Den var sådär :) Men bitvis rolig. Farser är väl inte min stora grej, men helt okej. Oj, det rimmade, hehe.
Klockan 01,45 kom jag i säng, och när väckaren ringde 06,30 på lördag morgon var jag rätt så trött, men så fort jag hade kommit upp kände jag mig pigg. Konstigt!

Hur som helst begav jag mig av till uppfödaren, 18 mil enkel resa. Där väntade alla kullsyskon till Mirax, även hans mamma var där för att se hur det skulle gå för hennes barn på avkommebeskrivningen :)
Vi begav oss ner till sjön och beskrivarna (kommer inte ihåg vad dom heter) gick igenom lite hur det skulle gå till. Vi satt alla i en grupp hela tiden och började med en enkel markering, en efter en. Det gick bra för Mirax, men han var ju lite överladdad kan man säga. Han började också pipa och gnälla, vilket inte är likt honom.
Sen fick vi prova en sökruta med 6 markeringar. Det var då Mirax tyckte att han skulle börja stila lite....han vägrade komma fram till mig med dummien, stannade några meter ifrån mig och gnagde på den, struntade fullständigt i vad jag gjorde eller sa. Så har han aldrig gjort förut! Inte så extremt i alla fall! Han fick söka tre stycken, sen tyckte beskrivarna att vi skulle bryta eftersom de inte ville att han skulle får lära sig några dumheter. Men de hade full koll på att han har mycket motorer, det finns där....
Efter det blev det lunch, en god köttfärssoppa som värmde så gott. Skönt var också att solen lyste och helt vindstilla. Det hade ju lika gärna kunnat regna och blåsa....
Efter lunchen blev det vattenprov, och Mirax fixade det, med aningens tveksamhet. Men han gick i själv och simmade också. Sen blev det prov med vilt. Eftersom han inte fått prova på det förut, kollade de först hans intresse och det var stooort....Inga problem när de kastade iväg den döda fågeln, han hämtade den på en gång! Kaninen var han lite mer fundersam över, men tyckte att han kunde ta den också. Han var riktigt exalterad, och beskrivarna tyckte att jag skulle ta det lugnt med vilt så jag inte går för snabbt fram. Jag kommer att vänta till sommaren med det tror jag, så får han mogna på sig lite.
Sist provades skott, tre stycken, och det närmaste var ca 25 meter ifrån, men ingen av hundarna i kullen ens blinkade, så det gick jättebra.
Sen drog jag iväg hem, så uppfödaren ska skicka Mirax protokoll hem till mig, ska bli jättespännande att se hur de har skrivit, kan knappt vänta.....!


Här hemma har det tapetserats på äldsta dotterns rum och det blev såå fint. Hon var jättenöjd själv också. Nu ska jag ta tag i det sista med hallen så att jag kan göra den klar i veckan, sen kommer lite bilder. Och en vecka kvar till tävling, nästa helg tävlar vi både lördag och söndag i lydnadsklass 1, sen är det slut för säsongen och vi ska ta lite välbehövlig vila från träning. Då ska det bli låånga sköna promenader och lite mys...


Ha en skön vecka!

Den här fina sjön var vi vid


Mirax på pass i skogen

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som om du har haft en hektisk helg.. :o)
Hoppas du får en något lugnare vecka!

♥ Sanna ♥ sa...

Vilken helg hoppas att din vecka varit lugnare vill önska dig en mysig torsdag och helg som kommer
KRAM!!!

Anonym sa...

Hoppas allt är bra med dig och att du får en skön helg!
Kram!