söndag 24 januari 2010

Bak-tankar och hund-tankar

Söndag igen och snart en ny arbetsvecka framför sig. Tänk att januari snart är slut...
Gårdagen var väldigt lugn och skön. Barnen var med kompisar, och jag tussade runt och bara småplockade. I min egen takt. Jätteskönt! Kvällen avslutades med en jättegod middag, godis och Blåsningen samt Robinson. Riktigt lördagsmys!
Idag har jag bakat bullar tillsammans med tjejerna. Nästa helg blir det ju 7-årskalas, och då är det dax nu att fylla frysen. Sambon tyckte att jag kunde köpa bullar istället, men det blir ju mycket dyrare och så är det ju alltid gott med hembakt. Om vi orkar i eftermiddag bakar vi lite chokladbollar också, och i veckan tänkte jag göra en morotskaka med philadelfiatopping, såå gott! Sen ev en kaksort, men sen får det räcka ;-) Det är jätteroligt att baka tycker jag, bara man har tid att stå i lugn och ro.
Senaste veckorna har jag funderat mycket över min hund. När jag trodde att det inte kunde bli jobbigare med löptikar, så blir det bara värre och värre...Tankar om kastrering har jag haft länge, men det är ju rätt så dyrt, ca 3000 kr, vilket känns mycket att lägga ut just nu när vi fortfarande har renovering kvar. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra! Så länge han är inne går det rätt okej, men han har börjat gnälla lite även inne. Sen när man är ute är han superspeedad och måste till varje pris slicka på alla kissfläckar. Jag blir så trött på det...han varken hör eller ser och vissa delar av de rundor vi brukar gå, kan jag inte ha honom lös för då springer han som en galning för att "hinna ikapp löptiken", som inte finns där just då...Å det är ju säkert minst lika jobbigt för honom!
Sist vi tränade släppte han till och med sin boll och rusade iväg till en kissfläck. Har aldrig hänt förut!! Jag känner att jag tappar intresset mer och mer...han går ju inte att jobba med när han är så speedad...En del säger att det är typiskt retriever att vara så, någon jag pratat med har kastrerat sin hund och då blev det mycket bättre. Men tänk om det INTE blir det? Han har varit så här nu sen i november, det tar aldrig slut...
Ja det var lite gnäll från mig idag :/ Nog om det! Jag får fundera hur jag ska göra framöver...Är det nån som har tips eller tankar om detta, får ni gärna skriva en rad...:-)

Nu ska jag servera min tjejer lite fika efter att dom har rasat runt i snöhögarna ute, med härligt röda kinder. Önskar er en trevlig vecka framöver!

3 kommentarer:

Eva Loppan sa...

Inga bra tips om hundproblemet tyvärr!! Vet bara att du kommer att lösa situationen:-) Du bakar o står i så duktig! Önskar jag hade din energi!

Kram på dig vännen!

Pernilla sa...

Svår situation det där med jobbiga hanar. Jag har dålig (och för lite) erfarenhet av kastration men känner mig ofta negativt inställd till det. Har sett några enstaka fall där kastration löst problemet. Har tyvärr sett fler fall där hunden är loj, tappat lusten, blir tjock och fått en oerhört jobbig päls. Men som sagt, det är inte alla.
/P

Susanne P sa...

Ett tips från mej: prova med en kemisk kastrering och se hur han reagerar på det. Nackdelen är att då får du inte ställa ut eller tävla med honom. (jag tror att bestämmelserna är så...)
Det där att de blir loja och tråkiga stämmer inte alla gånger, det gäller att hålla igång som vanligt & aktivera, det är bara könsdriften som han (förhoppningsvis) tappar och då kan han koncentrera sig mer på en uppgift! Vissa hanar har mer könsdrift än andra och det ÄR stressande för dem!
Lycka till