söndag 28 december 2008

Underbar middag

Igår hade vi delar av släkten på middag. Det blev ju den Grekiska pyttipannan, med cremefraichesås, gurkstavar och rött vin. Mmmm va gott det var! Sen hade vi glass med maränger, grädde och chokladsås till efterrätt...mycket gott. Måste bara dela med mig av receptet, om du gillar fläskfilé, vitlök och fetaost, är det nåt för dig... Till det drack vi Two Oceans, supergott rött vin till. Idag behöver jag nog en extra tur med hunden, hehe. Här kommer receptet:


Grekisk Pyttipanna


Fläskfilé i ca 1 cm skivor som lägges i marinad i ett dygn

Marinad
1,5 dl olja
3-4 vitlöksklyftor, hackas
1,5 tsk sambal oelek
2 msk soja


Fyll långpanna med:
Egengjord klyftpotatis (förkokas 10 min, skalet kan man behålla på om man vill)
Klyftad rödlök, ca 2-3 st
3-4 skivade eller klyftade tomater
Klyftad röd och gul paprika
Lägg filén på, plus marinaden (gör ev dubbel marinad)
Smula fetaost över fyllningen
(ev strö lite salt över)

200 grader mitt i ugnen 30-60 minuter

Servera en kall sås till:
2 dl cremefraiche
2 pressade vitlöksklyftor
1/2 pressad lime
Svartpeppar, salt och örtkrydda

Jag gjorde receptet 1,5 gång och hade 3 fläskfiléer då vi var 7 vuxna och två barn. Räckte och blev lite över. Potatisklyftor gjorde jag av ca 2 kg potatis, gissar på det. Jag gjorde två formar, och det var klart på ca 35-40 minuter, behövde inte ens vända köttet.


1 kommentar:

Anonym sa...

Visst är det gott med lite "vanlig" mat efter all julmat!
Den där pyttipannan är verkligen god. Hittade den på en blogg för ett tag sedan har har gjort den några gånger sedan dess. Mums!