torsdag 8 oktober 2009

Att uppskatta det man har i livet

Idag tänkte jag faktiskt tillägna det här inlägget till en person som är en förebild, en person som får en att tänka till om vad som är viktigt i livet.
Tjejen i fråga har en sjukdom, ett organ i kroppen som inte fungerar som det ska, har gått igenom transplantation, och nu problem med avstötning. Många sjukhusbesök, med provtagningar i det oändliga. Men hon är så stark, och hon är positiv :-) Hon har samma intresse som jag, hundar, och brinner verkligen för det. Hon har två hundar som hon tävlat mycket framgångsrikt med, mellan alla dessa sjukhusbesök...Förmodligen är det kärleken till hundarna, och det brinnande intresset som får henne att orka gå igenom allt detta!
Hon ber oss ta tillvara de små glädjeämnen i livet som finns, bara t ex att vakna en solig morgon och känna lyckan över det. Hon får mig naturligtvis att tänka över mitt eget liv, och jag tänker direkt att jag har så himla mycket att vara glad över. Min familj, barn och sambo som betyder oerhört mycket för mig, min hund, mitt arbete (okej inte mitt livs val, men jag jobbar på det), mina vänner. Jag kommer också att tänka på hur viktigt det är med de val man gör i livet, för det har vi ju alla, möjlighet att välja vilken väg vi ska gå. Att verkligen ta sig tid att lyssna innåt, vad vill jag? Vad är viktigt för mig? Vad blir jag glad över? Vad får mig att gå igång? Följ ditt hjärta där och jag tror att man blir lycklig! Sen det viktigaste av allt; att välja sig själv. Att inse att man är unik, att det finns nåt för mig, det finns en mening varför man har kommit hit! Att inte hela tiden bara tänka på andra utan även vara snäll mot sig själv, unna sig saker man mår bra av. Att inse att man är värd detta!
Att allt går att lösa, det gäller bara att vara positiv :-)
Jag vill tacka dig J för insikterna, jag håller verkligen tummar och tår för att du blir bättre snart så att du kan lägga fokus på det du gillar mest!






5 kommentarer:

Camilla sa...

Det gör mycket att man ser saker positivt.
Inte lätt alla gånger men...
Ha det bra och kram på dig./Camilla.

Titti sa...

Det är starkt att gå igenom nåt sånt där.. Man är nog tvungen att se det positiva i livet för att orka en sån gång är min egen lilla teori. Ha en skön kväll!! Kram på dig!

Susanne P sa...

Det är lätt att säga "tänk positivt" men i det verkliga livet är det svårt många gånger!
Men en sak är säker: man ska glädjas varje dag åt det man har. Man vet aldrig när man förlorar det.
Ta tillvara på din torsdag!
Kram
Susanne P

Jennyshemochharmoni sa...

Det är verkligen superviktigt att vara tacksam, det är vägen till lyckan tror jag! Man kan aldrig få nya saker om man inte är tacksam för det man redan har. Att man dessutom inser att allt hänger på en själv, att man själv måste ta ansvar för och se till att saker blir så bra de kan, ja- då mår man ännu bättre! Viktiga kloka ord, bra vän du har! Ha en toppenbra helg! Stor KRAM

Nannis sa...

Fin blogg du har Camilla, och ett starkt inlägg. Tack för att du delar med dig :) Hoppas din vän får må bra snart! Kram!