onsdag 6 oktober 2010

Kul dag med miljö

Idag har vi haft en intressant kurs på jobbet, om olika uppvärmningssystem och olika sätt att spara på energi. Dels så ska man spara så mycket man kan, och vara så miljövänlig man kan. Jag och min sambo har funderat lite på att sätta upp solfångare, vi bor ju på södersidan av stan, med sol från morgon till kväll (när det nu är sol). Dom är rätt dyra, men att sätta upp en solfångare på ca 5-6 kvm ger varmvatten från mars till september! Helt miljövänligt och allting. Vi eldar ju och då är tydligen solfångare ett bra komplement. Man kan tydligen också få bidrag från bolagsverket, men min sambo tror att det är om man har direktel som uppvärmning. Men det ska jag ändå kolla upp!
Vi har gjort en hel del åtgärder här hemma för att spara ström också. Vi har skaffat dosor via Claes Ohlson där man stänger av all ström, så inget står på stand-by, t ex teven, stereo, dvd-spelare mm. Visste ni att t ex golvlampa med adapter (en sån där "klump"man sticker in i eluttaget) drar lika mycket ström som en 15w lampa fast den är avstängd?? Man kan känna att "klumpen" är varm fast lampan är släckt. Så dra ur allting som ni inte använder!
Jag menar, tänk om alla har en sån som står och drar 15w, vilka enorma summor med kwh el som slösas bort! Belysningen i ett hem är faktiskt ca 30% av elförbrukningen, så att sätta in lågenergilampor och släcka i alla rum där man inte är kan göra stor skillnad! Att sänka temperaturen inne med 1 grad spar ca 5% av uppvärmningskostnaden. Det blir rätt mycket om man värmer sin villa med el.
Sen kan man ju även se till att köpa miljövänlig el, el från ren vattenkraft, vindkraft eller varför inte Bra Miljöval El, som är kontrollerad av Svenska Naturskyddsföreningen. Den extra kostnaden är ofta försumlig, och då gör man en bra sak för naturen!

Så kolla igenom lite hur just DU kan bli lite miljövänligare :-)

Ha en skön torsdag, snart är det fredag igen♥




7 kommentarer:

Semester & Mat sa...

Solfångare har jag bara hört bra om. Bra komplement som du själv skrev.
Man bör bli mer medveten om hur mycket saker och ting drar.
Med det tänkandet varje dag så blir det viss skillnad, både för plånboken och miljön.

Ha en fin dag!

Jennyshemochharmoni sa...

Bra tips! Jag har precis köpt några till lågenergilampor :) De som är bäst är lite dyrare men då får man lite gulare ljus och det är det värt :) Miljön måste vi hjälpas åt att tänka på, så är det bara. Kram

Camilla sa...

Japp...det ska jag göra. Jag lovar!
Och japp...i morgon är det fredag och jag är ledig!!!!
Hoppas att du haft en bra dag!
Kram!

soffie sa...

va bra kurs du varit på,
tycker det är mycket vi kan göra för miljön och det är bra ju mer vi kan ändra på,
ha en goo fredag imorrn

Titti sa...

Tack detsamma! Hoppas helgen blir mysig :)

Malin sa...

Det är inte klokt egentligen när man tänker på hur mycket el som skulle spara om alla bara såg till att int ha aparater på stand by osv, skäms att vi inte tänker på det. Ska ta tag i det genast!
Kram

Susanne P sa...

Det finns mycket att spara!
Vi grävde bergvärme -95. Långt innan det blev "på tal".
Men mer finns säkert att spara på!
Kram