måndag 1 november 2010

Skärpning

Känns som jag måste rycka upp mig nu. Att inte kunna motionera som jag brukar sätter sina spår, utan för den skull att göra några större förändringar...men har man ett stillasittande jobb så gör inte det saken bättre!
Idag lindade jag knät och gick 45 minuter rask promenad med hunden så att han skulle få sitt också. Sen när jag kom hem satte jag mig på träningscykeln och cyklade fem km. Inte så långt kanske, men hade rätt högt tempo och törs ju inte ta i för mycket pga knät. Men det känns rätt bra. Jag tror faktiskt att om jag låter bli att gå i backar och trappor så kan jag klara mig rätt långt.
Jag vägrar att banta eftersom jag slutat tro på det, att äta vanlig mat med mycket grönsaker till, och minska portionerna lite, kan göra under! Sen, skippa allt onyttigt (men gott ibland), drick mycket vatten och rör på dig. Ja det passar kanske inte alla, för vi är ju alla olika, men mig funkar det bra på!
På dom år jag har varit tillsammans med min sambo, 13,5 år, fått två barn också, har jag gått upp ca 8 kg. Det är rätt mycket om man är bara 165 cm. Kunde jag gå ner fyra av dom skulle jag vara nöjd, för jag har ju blivit äldre också ;-) Fyra kilo tycker man kanske inte låter så mycket...
Jag får slå mig själv på låren som höjdhopparna gör innan dom ska hoppa, och riktigt peppa upp mig själv :-)
Idag har jag varit rätt trött, undrar om det är vintertiden som spökar ;-) Första veckan efter ändring brukar jag vara trött, spelar ingen roll om det är vår eller höst. Men nu blev jag lite piggare efter att ha rört på mig, så nu ska jag snart göra en kopp te och titta på Biggest loser, sen hollywoodfruar.



5 kommentarer:

Susanne P sa...

Jag tror på din filosofi: att röra sig mer och äta mindre.
Kram

Semester & Mat sa...

Låter klokt det där att röra sig mera och äta mindre, det kommer man långt med.

Hoppas du får en fin tisdag!

Malin sa...

fem kilometer inte mycket?? Haha, ja allt är ju relevant, för mig skulle det vara väääldigt långt.
Men jag håller med dig om bantning, det är hemskt hur många som bantar bort sina liv, går ner och sen upp igen när dom slutar med sian dieter för att sen börja om igen. Bättre att äta rätt och fortfarande kunna unna sig onyttiga saker ibland och såklart röra på sig även om det "bara" är som jag via promenader.

Kram Malin

Helene sa...

Jag tycker att du är jätteduktig !!
Jag gör "inget" mer än promenader ibland = /
Jag har oxå kilon som ska bort men va svårt det är...
Men vi får kämpa = ))
Ha en skön kväll.
Kram Helene.

Helene sa...

PS.Tack för bra tips på gi-mat.Åt gröt med kanel och hallon idag = ))
Och vilken bra sida du tipsa om !!
Kram igen / Helene.