torsdag 29 januari 2009

Ridlekis

Så blev det då stallet och ridning för dottern igår. Det gick inte att motstå de ögonen, så det var bara att proppa i sig alvedon och nässpray och ge sig iväg till stallet. Vi kom i ganska god tid, och hann gå runt och titta på hästarna. Träffade också en gammal ridbekant som nu var där med sin fyraåriga dotter, hon skulle också rida samtidigt som min C. Min dotter bara lyste. Hon var inte det minsta rädd, bara helt överlycklig. Jag känner igen det! Men på "min tid" fick man inte börja rida förrän man var 10 år, tänk er vilken väntan det var, jag var nog ca 6-7 år när jag började tjata om ridning.
Vi gick också in i ridhuset och tittade på lektionen före, och där var ju C:s bästa kompis, som också red för första gången. Vad dom ska ha mycket att prata om idag på dagis!
Så var det då dax att rida, och de hade satt fast ett grimskaft i tränset som jag kunde leda hästen i. C fick en liten vit ponny som hette Flickan, hur söt som helst! De fick rida runt i spåret i manegen, och i mitten av det så fanns några koner, en mindre än hur många ekipage det var. Så spelade ridläraren musik och när hon stannade den skulle de försöka styra in hästen så fort som möjligt till en kon. Flickan var lite busig och knuffade till konen varje gång så att den föll omkull! Oj vad C skrattade då! Det tyckte hon var jätteroligt. Sen fick de också träna på balansen med att sätta händerna på olika ställen, huvudet, benen, bak på ryggen osv.
När sen lektionen var slut skulle vi leda in hästen, och C försökte knuffa undan mig så att hon skulle leda den själv....men jag försökte smita emellan, lite rädd att hon skulle bli trampad. Det har man ju blivit några gånger....:)
Nej, nu längtar hon redan till nästa vecka, och ville inte alls åka hem. Men storasyster (som är lite allergisk) var ju hemma och vi var tvungen att skynda hem. Tycker så synd om henne som också vill följa med och rida...men det går ju inte :(
Nej nu ska jag nog sätta mig en liten stund i soffan och se om det är nånting på tv som går att se...trist att vara hemma och sjuk!

Sköt om er!


C och söta Flickan

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad mysigt med ridlekis, klart det ska börjas i tid.
Hade en fjording på foder från slutet av april tom oktober förra året och Elias 2½ år kom på att rida var ju skoj så sent som dom sista veckorna vi hade Bilbo. När han väl kom på det fick man nästan inte ner honom från hästen. Sedan har han frågat många gånger om vi inte kan hämta hem hästarna igen.

Man minns ju själv hur det var att gå på ridskolan, man längtade ju som bara den till den dagen man red.

Anonym sa...

Så mysigt! Min nioåring gick också på ridlekis ett tag som liten. Tiden vill inte riktigt passa i vårt schema så efter något år fick hon sluta. Nu väntar hon på en egen hund och längtar till agilitybanan. Nästan samma sak, bara det att man inte sitter på djuret som man jobbar med. (nästan)
/P