torsdag 30 september 2010

För den som är intresserad...

finns ett test man kan göra gällande mitt förra inlägg om Metabolic Typing. Gå in på http://mabra.com/metabolisk-typ/. Där kan man svara på 52 frågor och sen se vilken typ man är. Det tog en liten stund, men stämde otroligt bra in på mig iaf :-) Jag är blandtypen som ska äta lika delar protein/fett och kolhydrater, alltså enligt tallriksmodellen eller GI, vilket funkar jättebra för mig. Jag är så glad att jag har lyckats hålla uppe med godis i över två månader nu. Även om jag inte helt slutat med allt socker så känner jag en klar förbättring, och ännu bättre ska jag försöka bli förstås.
Att den mat man äter kan ha så stor påverkan på hur man mår, det kanske man inte tror, men så är det ju. Äter vi rätt känner vi oss pigga och friska och fulla med energi, äter vi fel blir vi trötta, griniga, kanske uppblåst mage, oroskänsla mm. Många är så vana vid den känslan att dom tror att det ska vara så. Då kan man skriva en matdagbok, där man noterar hur man mår efter den mat man ätit. Kanske ser man ett mönster ganska snart!

Igår hade jag ett trevligt samtal med min chef. Vi pratade lite om mål, och jag kände helt plötsligt att jag kanske är redo snart att gå vidare med några idéer som jag haft länge. När jag sen såg Idol igår kväll sa Andreas i Idoljuryn till Jay Smith (en av mina favoriter i år) att han måste våga mer på scenen. "If you kan dream it, you can be it" sa han. Det är några ord jag ska ta till mig. Är det inte så att man får till sig det man behöver höra?

Hoppas ni alla har en underbar höstdag :-)

7 kommentarer:

soffie sa...

Jay och Olle är mina favoriter i idol,
bra ord att följa.Va spännande det låter vad är det för nåt du ska jobba med?
Ska kolla in det testet för jag tyckte det lät mycket intressant det du skrev om igår,
gokväll

Susanne P sa...

Jay & Geir är en av de som jag tycker är bra i Idol. Men i överlag så tycker jag att ingen sticker ut så mycket i år. Många är bra!
Jag ska nog titta in och kolla vilken "typ" jag är!
Kram

Camilla sa...

Än har jag ingen direkt favorit.
Många bra men ingen bäst,liksom :)
Lite fusk tycker jag att det är att Geir få vara med i Idol. Visste du om att han brukar uppträda med Tommy Körberg?
Nä...nu ska jag gå och se vilken "typ" jag är :)
Ha en toppen fredag!
Kram!

Malin sa...

Jay är en av våra favoriter oxå och jag tänkte oxå på det när Andreas sa dom orden, att ja men så är det ju!
Kram Malin

soffie sa...

önskar dej en mysig helg

Semester & Mat sa...

Va härligt när det går framåt på jobbet.
Socker är sig en riktig bov. Har testat själv att undvika socker en tid, man blir nästan knepig när man sedan får socker i sig.
Jag försöker hålla mig undan synligt socker som ja säger, alltås godis, fikabörd och andra sötsaker.

HA en underbar söndag!

Malin sa...

Hoppas allt är bra och att du får en underbar måndag.
Kram Malin