torsdag 2 september 2010

På kurs med kurt

Ikväll var det premiär, på rallylydnadskurs. Jag har aldrig ens sett nånting av det förut, så jag hade ingen aning om vad det skulle bli mer än vad några arbetskompisar berättat. Att man går en bana där det är olika skyltar och där ska man göra olika saker. Som att svänga 360 grader, svänga vänster, höger, gå slalom, springa. Kan väl inte vara så svårt?! OM man inte har en gräsätande flathane som ser alla andra hundar som potentiella löptikar...hehe. Men jag hade satt ner förväntningarna till -972 och tänkte att jag bara skulle ta mig igenom kvällen...

Och det gick ju bra. Han var ju duktig!

Och en duktig instruktör hade vi också. Väldigt duktig. Jag känner mig rent av hoppfull :-) Gruppen blev uppdelad på två, nybörjare och de som gått kurs tidigare. Vi fick direkt gå en enklare bana och de lite mer rutinerade fick bygga en egen bana. Man ska ju med positiv uppmuntran ta hunden genom banan, inga nej och fy eller ryck i kopplet. Tre gånger var gick vi banan med instruktörens hjälp och sista gången då gick det verkligen bra. Jag har ju en hund som är lättjobbad, har högt temp och som är snabb...det gäller att vara uppmärksam, ha fokus, hela tiden! Bra träning för mig alltså! Liiite förvånad blev instruktören när han satte i sig ett halvt kilo nyklippt gräs, han äälskar sånt. En typisk flat-grej! Men där fick jag faktiskt säga ifrån lite, så han förstod att äta, nej det ska vi inte göra nu, hihi :-)

Nu är det bara att träna på, mest att träna med andra hundar runt omkring, och träna på kontakt, beröm, kontakt, beröm...:-) Härligt att få jobba med sin hund, han behöver det verkligen :-) Nu sover han så sött ♥



Imorgon blir det till att åka till veterinärstationen med katten. Det låter som om han har något i halsen, eller om han blivit förkyld eller nåt...stackaren. De trodde att det kanske kunde ha fastnat ett grässtrå eller nåt längre ner i halsen...hoppas det är snabbt fixat, han är ju inte försäkrad :/ Brukar inte bli någon billig historia när man måste dit.

Imorgon är det fredag, underbart! Ha det så gott♥

4 kommentarer:

Camilla sa...

Stackars katt!
Hoppas att det får bra hos "doktorn".
Och att inte det blir allt för dyrt!
God morgon och ha en underbar fredag!
Kram!

Helene sa...

Vilken duktig hund du har !!
Och du likaså = ))
Hoppas det går bra med katten.
Och ha en härlig fredag.
Kram Helene.

soffie sa...

vilken bra kurs det verkar va kul
bra med en så dultig instruktör allt blir ju så mycket bättre då,
kram å goo helg

Helene sa...

Ha en fin och härlig lördag.
KRAM Helene.