onsdag 10 november 2010

Vintern är här

Vaknade i morse av att det snöade för fullt. En väldigt snuvig och hes dotter gjorde att vi fick stanna hemma idag. Hon har dragits med hosta också en längre tid så nu måste hon vila lite. Energi har hon ändå, hon ville absolut prova ett recept på bananglass som hon sett på något barnprogram. Jätteenkelt var det och helt okej gott (glassälskare som jag är så föredrar jag nog riktig glass). Man delar bara några bananer i grova skivor och stoppar in i frysen så att dom fryser till. Vi hade våra inne ca en timme men dom hade gärna kunnat vara inne en timme till. Sen ut med dom och ner i mixern där man mixar dem tills de är en vit smet. Blir som mjukglass med banansmak :-) Man kan säkert smaksätta med t ex kakao om man vill ha lite chokladsmak, eller blanda i andra bär kanske? Nyttigt i alla fall, inget tillsatt socker alls!

Tänkte också bidra med receptet som jag skrev om i förra inlägget, Pasta Basta :-) Kommer här nedan.

PASTA BASTA

4 port fullkornspasta, t ex pasta penne
1-2 burkar tonfisk i olja
2-3 tomater
200 g fetaost
1 röd lök (kan väljas bort om man inte gillar)
1 kruka ruccola
ev lite svarta oliver
flingsalt och svartpeppar

Gör så här:

1. Koka pastan och låt den rinna av. Häll av oljan från tonfisken men låt lite vara kvar.
2. Lägg tillbaka pastan i kastrullen och smula i tonfisken med lite olja.
3. Tärna tomaterna, skiva rödlöken och smula fetaosten. Blanda allt och låt det bli varmt.
4. Servera med ruccola och ev lite oliver. Strö över en nypa flingsalt och dra några varv med pepparkvarnen.




Bilden lånad av Ica, även recept därifrån

7 kommentarer:

Susanne P sa...

Oj, oj så gott det lät!
Pasta är ju bara så gott! Och den där bananglassen kan man ju unna sig ofta! ;)
Kram

soffie sa...

va skönt för henne att va hemma en dag å vila sig på,här har vi haft riktig vinter idag faktiskt jättevackert var det.
den bananglassen ska jag testa med min nellie.
kram å krya på sej till dottern

Camilla sa...

Det där såg jätte gott ut.
Pasta går ju alltid hem.
Ja...bananglassen också :)
God morgon,min vän!

soffie sa...

hoppas din dotetr är piggare idag,ha en goo helg

Semester & Mat sa...

Är alltid roligt att se olika kombinationer av pastarätter. Denna ska jag lägga på minnet, för att ev laga till veckan.
Helgens mat är färdigplanerad redan.

Ha en trevlig fredag!

Helene sa...

TACK för det receptet = ))
Ska jag nog prova i helgen.
Bananglassen lät ju supergott...
Och nyttig !!
Ha en mysig fredag.
Kram Helene.

Titti sa...

Kikar in och önskar dig en trevlig helg!!!