lördag 8 januari 2011

Harmonisk dag

Idag blev det en stilla sovmorgon, stackars sambon klev upp och åkte till jobbet han för att inventera. Åt en härlig frukost och sen skjutsade jag yngsta dottern till en kompis, medan jag och äldsta åkte iväg till en inredningsbutik som ligger en bit utanför stan. Vilket ställe! Om ni ser framför er; ett stort vitt hus på kanten av en sluttning, med magisk utsikt över älven och en massa ängar där det går hästar. Sagolikt vackert en snöig, kall och solig dag :-) Precis så skulle jag vilja bo! Butiken ligger i ett annat hus på gården, ett gammalt timmerhus, supercharmigt. Det finns också ett fik där med hembakt bröd. Ja det är inte sista gången jag besöker det stället, snacka om harmoni! Fick med mig hem en glasburk, några kottar och mjuka hjärtan.

Sen åkte vi till kusinen för att lämna en glömd jacka, och där blev vi bjuden på fika och tårta, mums :-) Sen åkte vi vidare hem, och jag klädde mig och gick en långprommis med hunden, kallt men väldigt skönt att komma ut :-) Sen åkte jag och handlade och tänkta hämta hem dottern. Hon skulle få sova över hos sin kompis så vi åkte bara hem och hämta lite kläder och tandborste mm, sen tillbaka igen.
Sen blev jag så sugen på lasagne, det var längesen vi åt det. Jag tycker att det tar lite lång tid att göra lasagne, därför blir det inte så ofta. Gillar inte de köpta varianterna...Det receptet jag använde har jag fått av min mamma, och är en lite smalare variant, men jättegod tycker jag. Istället för ostsås är det keso istället. Se receptet nedan!
Nu njuter jag av ett glas rött vin och lite godis, sen blir det lite tv-mys och bara lite lugn och ro :-) Sköt om er alla♥


Min burik med hjärta :-)


Tycker det är fint att dekorera med naturen :-)

Recept på kesolasagne:
ca 6 port

400 g nötfärs
2 gula lökar
1 dl tomatpuré (chilisås går också bra)
2,5-3 dl vatten
1 pressad vitlök
2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano
500 g keso
4 msk hackad persilja
ca 12 lasagneplattor

Gör så här:

Hacka löken, bryn färsen. Tillsätt lök, tomatpuré (el chilisås), vatten, salt, kryddor, pressad vitlök. Koka på svag värme ca 10-15 minuter.
Blanda keso och hackad persilja. Smaksätt med salt och peppar. Varva köttfärssås, plattor, keso, köttfärs överst. 30-40 minuter i 200 grader. Ta sen ut ur ugnen, späd lasagnen med lite vatten om den ser torr ut och låt sen vila ca 15 minuter.


4 kommentarer:

Camilla sa...

Låter som en god lasagne.
Kanske ska prova den någon dag.
Tack för receptet.
Kram på dig!

Pernilla sa...

Kul att prova med keso. Tack för tipset. Måste provas.
/P

Malin sa...

Låter som ett ställe där jag oxå skulle vilja bo!
Jag har en variant av lasange på bloggen som inte alls tar så lång tid och som är jättegod, Pasticcio, grekisk lasange, prova!
Kram

Helene sa...

Vilket gulligt hjärta !!
Butiken låter så mysig.
Tack för receptet = ))
Ha en mysig måndag.
Kram Helene.