söndag 30 januari 2011

Massa firande

Det blev lite väl mycket firande i helgen :/Två veckors slit och så kastar man bort hälften av det :( Men det är bara att ta nya tag. Tycker att jag har hittat en bra balans för att äta nyttigt :-) Kliver upp tidigare varje morgon (en kvart) för att göra havregrynsgröt med hallon och kanel (och ibland ett kokt ägg), sen håller jag mig för det mesta mätt ända till lunch. Kan ta en frukt ibland. Sen vid lunch äter jag inga kolhydrater alls, på em blir det ev lite nötter och kaffe och sen till middag inga kolhydrater igen. Kvällen då brukar jag var så mätt och nöjd och dricker endast rött te. Har jag varit sugen nån gång har jag tagit en frukt. Känns som om det funkar bra för mig! Har gått ner ca 2,5 kg, men den här helgen blev det lite hemgjord dajmglass och sen har vi ju firat 8-åringen idag och då blev det ett par bitar cheesecake med hallon och björnbär. Supergott! Ibland måste man ju få unna sig lite också ;-) Hm, det slank väl ner några chokladbollar oxå, men som sagt, nya tag...:-)

Annars har helgen varit rätt lugn och skön, vädret har varit jätteskönt och helt underbart att ta promenader! Ser fram emot att februari kommer nu!
Har så mycket tankar om saker och ting, funderar på om det inte är bättre att göra än att bara gå omkring och tänka... Men det är ju så när man är en tänkare, och ibland blir jag så trött på mig själv! Har fått en utmaning till mig som jag inte kan sluta tänka på, kanske måste jag ta tag i det och visa att jag kan utföra saker också! Det är väl sånt man växer av och kommer framåt :-)

Tänkte dela med mig av receptet på daimglass, så gott! Hoppas ni alla får en skön söndagkväll!

Daimglass

2 ägg
1,5 dl socker (tycker att den blev lite väl söt så jag minskade med hälften)
3 dl grädde
3 tsk vaniljsocker
1 dubbeldaim

Vispa ägg och socker ca 10 minuter i assistent eller med elvisp. Vispa grädden för sig, och blanda i vaniljsocker. Hacka daimen och blanda alltsammans. Häll i en tom glassbytta eller annan form, ställ i frysen minst fyra timmar. Suupergott!!


Googlad bild!

3 kommentarer:

Helene sa...

Men hur lyckas du ??
Va duktig du är...
Jag försökte förra veckan men på tredje dagen vräkte jag i mig allt onyttigt jag kom åt = ((
Jag var sugen på ALLT !!
Och ont i huvet fick jag.
Jag vet att jag ger upp för lätt oxå...Men tack för dina tips som du ger...Ha en härlig måndag.
Kram Helene.

Malin sa...

Om man har bestämt sig för att leva sunt och nyttigt (vilket jag nog inte skulle kunna fast jag skulle behöva) så tror jag det är HELT rätt att göra som du gör, ta nya tag och inte bryta ihop för att man klivit av tåget vid något tillfälle. Det måste man få unna sig utan dåligt samvete för annars så tror jag inte att det går i längden. Bra jobbat!
Kram

Jennyshemochharmoni sa...

Bra jobbat!:) Tycker man mår så himla bra av att äta nyttigt! Det sporrar till att träna och bli ännu nyttigare. Vinsten är så himla stor av att ta ansvar och se till att man mår så bra som man bara kan. Bamsekram!