söndag 13 mars 2011

Helg i vårens tecken

Vilken härlig helg det varit :-) Solen strålar och snön smälter, underbart :-) Har verkligen tagit det lugnt denna helg, och så himla skönt att få göra det och vara lite "lat" nån gång också! Har sett skidskytte, men tyvärr gick det ju inte så bra för Sverige, inga medaljer. Igår hade vi också årets grillpremiär, gott! Förstärkte vårkänslan lite där :-)
Imorse klev jag upp och bakade trekornsbullar, verkligt goda som kan rekommenderas! Lätta att göra också. Nu känns det bra med lite bröd i frysen.
Kollade in melodifestivalen igår också, mina favoriter hade ju redan åkt ut, Loren och Christian Walz, kollade lite ändå. Tycker det har blivit rätt uttjatat med melodifestivalen, det är ju en evighet innan det är klart, med alla röstningar som ska göras hit och dit. Men nu är det bara att önska Erik lycka till :-)
Ikväll är det bugg igen, ser fram emot det men är lite pirrig att jag ska hänga med i alla svängar. Inte alltid världens lättaste när man inte gått danskurs förut. Men viljan finns och det är såå himla roligt! Tänkte ge er receptet på trekornsbullarna och önska er en fortsatt härlig söndag! Receptet är lite ändrat av mig, men funkar jättebra!

Sesam- och trekornsbullar

Deg (ger 18 bullar)
30 g jäst
1 dl ljummet vatten
1/2 l lättfil
1 msk salt
1 dl sesamfrön
2 dl grahamsmjöl
1 dl vetekross
1 dl linfrön
1 dl rågsikt
6 dl (360 g) vetemjöl
1 ägg till pensling

Så här gör du:
Rör ut jästen i vattnet, tillsätt lättfil, salt, sesamfrön, grahamsmjöl, vetekross, linfrön, rågsikt och vetemjöl. Degen blir rätt lös och ska vara det också, men ska gå att knåda ihop.
Låt jäsa ca 40-45 minuter och ta sen upp på mjölat bakbord. Dela degen och forma till bullar. Lägg upp på bakplåt med bakplåtspapper, låt jäsa ca 10 minuter. Pensla med ägg och strö över sesamfrön (om du vill, det gjorde inte jag). Grädda mitt i ugnen i 200 grader ca 15 minuter.

Jag gjorde dubbel deg och fick ca 35 bullar.



3 kommentarer:

Malin sa...

Mums vilka goda bullar, dom ska jag prova. Bakar alldeles för lite matbröd, måste bli ändring på det!
Hoppas buggkursen gick bra i helgen igen!
Kram

Helene sa...

Jag har jobbat hela helgen = ((
Tack för receptet och ha en fin måndag.
Kram Helene.

Camilla sa...

Mumsfillibabba. Vilka bullar!
Jag tyckte det var rätt låt som vann.
Kram på dig!