torsdag 13 november 2008

Vad äter vi egentligen

Jag har följt artiklarna via aftonbladet de senaste dagarna, om fusket med maten. Vår mat innehåller en massa luft, vatten och tillsatser. Jag har funderat en del, om vad det är som gör att vi inte reagerar och är mer noga med vad vi stoppar i oss? Hur kommer det att se ut om 30-40 år, hur kommer våra barn att må då? Har dom fått ännu värre allergier, blivit ännu fetare eller ännu fler sjukdomar? Jag undrar om det är någon som vet?! Själv tycker jag att det är väldigt allvarligt.
Mitt intresse för mat började när jag fick min äldsta dotter för drygt nio år sen. Hon blev tidigt sjuk, redan vid tre månaders ålder fick hon en massa utslag och blev lös i magen, fick ont. Till slut blev hon så dålig att vi fick lägga in oss på sjukhus.
De läkare jag träffat innan trodde att hon var allergisk mot den katt vi då hade, eftersom det var eksem hon hade. Men tack och lov träffade vi en underbar läkare när vi las in, som direkt förstod att hon var mjölkallergisk.
Under sina första sex år fick hon inte äta mjölk, ägg, sojaprodukter, fisk och gluten. Det första året kunde hon inte äta annan frukt än banan. Inte mycket kvar att jobba med om man säger så :) De timmar jag la ner för att hitta ätliga recept var otaliga. Det fanns inte många produkter att använda, numera är allergi så vanligt att det finns en uppsjö...
Under den tiden fick jag lära mig att läsa alla ingrediensförteckningar. Det gör man ju inte i vanliga fall, men när man börjar göra det inser man vad mycket tillsatser vår mat innehåller! Det är helt sjukt! Undrar vad de gör med vår kropp i förlängningen? Jag tror inte att det är bra!
Men tyvärr är det ju det samhälle vi lever i som skapar den här maten. Den ska gå fort att laga till, snabbt, snabbt, snabbt.
Själv känner jag att jag faller tillbaka när stressen blir för stor, det blir en hel del mat som inte är bra. Och så kommer jag på mig, skärper upp mig och börjar laga. Köper frukt och grönsaker, försöker smyga ner så mycket jag kan i maten då inte allt är godkänt av tjejerna :) Men så är det ju med barn, de måste få tid att lära sig tycka om!

Jag har också följt programmet med Bert Karlsson på TV4, om att han försöker ändra så att vi får bättre skolmat. Barnen måste ju äta näringsriktigt för att orka läsa en hel dag! Många av dem äter nog knappt frukost. Kockarna fick jobba ganska mycket för att få barnen att äta hemlagad nyttig mat, dom åt hellre den mat dom var van vid, den förgjorda industriella maten... Det är skrämmande! Men med tiden gav det med sig och jag tror att föräldrarna har ett STORT ansvar där! Det är viktigt att lära barnen hemifrån att lära sig äta olika sorters rätter för att få i sig allt de behöver. Och vem ska börja om inte föräldrarna?
Ibland känner jag mig rätt hård för att mina barn inte får äta sitt lördagsgodis förrän middan är uppäten, men många låter sina barn äta godis hela dagen, eller hela helgen! Ju mer onyttigt de stoppar i sig, desto mindre näring får de i sig...Kanske något att tänka på?

Just nu har jag fått tillbaka väldigt mycket inspiration att laga bra nyttig mat, det är värt att lägga ner tiden på, dessutom roligt om barnen får vara med och laga.

Vill du kolla mer på artiklarna i aftonbladet om matfusket, så kolla nedan

http://www.aftonbladet.se/matvin/article3740388.ab

1 kommentar:

♥ Sanna ♥ sa...

Vet vad du menar skrev om det tidigare ochså jag tror inte på alla E tillsatser det är hemskt vad vi får i oss försöker nu göra all mat själv trots att det tar tid och kräver mer planering men det är värt det vill jag lova !!!
vi kanske borde ge mer recept som är bra och ändå lätta till varrandra på nätet??
KRAM