tisdag 24 november 2009

Bakelibak

På begäran kommer här recept på lussebullarna. Idag har det även bakats kakor här hemma, då vädret ändå är så supertråkigt....regn, regn, regn! Undrar om vi kommer att drunkna den här julen? Nejdå! Snart kommer snön :-)

Lyxiga lussebullar ca 40 st

1,5 pkt jäst (75g)
100 g smör
4 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1 dl vit sirap
0,5 dl strösocker
250 g lätt kesella
2-3 påsar saffran + 1 sockerbit
200 g mandelmassa
16-17 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma
1 ägg till pensling
russin

Gör så här:
1. Finfördela jästen i en bunke. Smält smöret och blanda ner mjölk, grädde, sirap, socker och kesella. Stöt saffran i mortel med en sockerbit och blanda ner det i degvätskan. Värm till ca 37 grader. Häll blandningen över jästen och rör tills den löst sig.
2. Riv mandelmassan och blanda ner i degvätskan. Tillsätt hälften av mjölet tillsammans med övriga kryddor. Blanda väl och tillsätt sedan resterande mjöl men spara ca 1 dl till utbakning. Arbeta degen tills den blir blank och slät och släpper bunken. Den ska inte kladda när man rör vid den men den ska ändå vara mjuk. Låt degen jäsa 35 minuter.
3. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta den väl. Dela den i lagom stora bitar och rulla ut till lussebullar. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Tryck ner russin i varje lussebulle. Låt jäsa under bakduk ca 35 minuter.
4. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen ca 8 minuter (225 grader). Låt svalna på galler under bakduk.


När jag ändå är igång kommer kakreceptet här, som jag hittat i Allers julpysseltidning, av Ernst. Tummarna upp från barnen blev det....:-)

Gudomliga kanelhjärtan

1 1/4 dl strösocker
200 g smör
ca 4 dl vetemjöl
ca 2 dl marsán vaniljsåspulver

Garnering
1 ägg
kanel
strösocker

Gör så här:

1. Rör ihop socker och msör tills det blir vitt och fluffigt, krokarna på elvispen funkar fint till det momentet.
2. Blanda i mjöl och marsánsåspulver och arbeta ihop en smidig deg. Låt vila i kylen i ca 30 minuter.
3. Kavla ut degen till en platta ca 4 mm tjock. Ta ut hjärtan med pepparkaksmått. Pensla med uppvispat ägg. Blanda kanel och socker och doppa kakorna i blandningen.
4. Lägg kakorna på en bakpappersklädd plåt och grädda i 200 grader i 6-8 minuter eller tills kakorna får fin, lite gyllene färg.





8 kommentarer:

Nannis sa...

Tackar tackar! ;)

Hjärtana lät och såg hur smaskiga ut som helst. Får ta och baka, när mitt lillfinger läkt ihop.. ;)

Camilla sa...

En får tacka för recepten.
Alltid bra med nya recept :)
Ha det bra och kram på dig!

Cissi sa...

Nämen.... Här sitter jag och letar goda recept till julbaket och så hittar jag godsaker här!
De där hjärtanen ska jag absolut testa!
Kram på dig!

Jennyshemochharmoni sa...

Mums va gott! Nu blev jag sugen att baka jag med :) Måste prova Ernst hjärtan jag med :) KRAM!

Pernilla sa...

Jag tittar på ditt recept och suckar tungt. När ska jag hinna? Nästa vecka kanske? Får planera in en dag så det blir av.
/P

Susanne P sa...

Ja ha, det är så man lyckas med lussebullar...
Jag får alltid mina så torra & tråkiga!
Kram & ha en underbar fredag!
Susanne P

Ulrika sa...

Mums!! TACK för att du delar med dig av recepten! Alltid kul att pröva något nytt!

Ha en toppenhelg, hoppas verkligen på lite mindre regn, annars kan man ju lika gärna köpa sig en husbåt ;-)

Kram!

Susanne P sa...

Tittar in till dej för att önska dej en trevlig 1:a advent!
Och vet du vad? Det har kommit snö hos oss ikväll!!!
Kram
Susanne P