onsdag 3 februari 2010

Värmande soppa

Soppa är ju faktiskt jättegott när det är kallt ute. Häromdagen var jag så sugen att göra en, men då jag inte hade dom ingredienser jag behövde fick jag ta det jag hittade. Då blev det Camillas potatis & purjolökssoppa med linser. Den blev faktiskt riktigt god! För den som vill finns receptet nedan. Måtten är ungefärliga.
Enkelt och snabbt gjort och mättande med linser i! Dom är rika på proteiner, vitaminer och mineraler :-)

4 port

1/2 stor eller hel liten purjolök
1 stor morot skivad i slantar
1 grön paprika, hackad
1 vitlök, hackad eller pressad
krossade tomater i burk, eller 2-3 hackade färska (jag hade färska)
2 stora potatisar delade i kuber
3/4 dl röda linser
6 dl vatten
1,5 grönsaksbuljongtärning
Salt
Svartpeppar
Oregano
Ev några droppar tabasco


Fräs hackad purjo, morot, hackad paprika i lite olja. Lägg i vitlöken.
Häll i vattnet och de hackade/krossade tomaterna och buljongtärningarna. Låt koka upp.
När det kokar, lägg i potatisen och linserna och låt koka ca 10 minuter. Smaka av med salt, svartpeppar, oregano och ev tabasco. Servera med grovt bröd till.

3 kommentarer:

Titti sa...

Joo,på blogg.se finns ett verktyg man kan använs så får man mail varje morgon med en radda ip nr. Hur det är på andra bloggsighter vet jag dock inte. Har fått hjälp av Therese :)

Camilla sa...

Det lät gott.
Men nu längtar jag bara på Kina mat ;)
Ha det bra och kram på dig!

Susanne P sa...

Visst är soppa gott!
Den där ska jag genast prova!
Kram