söndag 11 januari 2009

Igår var jag in och kollade på en loppisaffär för första gången! Hade sambon med som grymtade irriterat, han gillar verkligen inte sånt (och då blev det ju lite roligt att gå dit bara därför, hehe;) Just på den affären fanns det inga grejor för mig, men intresset har ju väckts, kanske kan man hitta nånting som man kan få användning för. Ska nog kolla på fler loppisar, känner mig sugen att få göra om nånting, måla eller greja. Var också in på en ganska nyöppnad affär med lite inredningsgrejor. Nu hade dom rea och det var ganska utplockat, men lite fina saker såg jag, och ska gå dit igen framöver :)
Jag är ju inne i en riktig rensningsperiod nu, har kollat in massor av grejor som ska rensas ut. Vid rätt humör och tillfälle är det mycket som ska få åka iväg. Bl a har jag så mycket blomkrukor som jag inte använder. Några kan man säkert måla om, men några har gjort sitt och ska iväg...Sen har jag flera garderober med kuddar, sängkläder, gardiner och diverse annat skräp som måste rensas. Barnkläder som är för små mm. In med det nya, ut med det gamla! Haha, det får nog bli min slogan det här året!

Idag har solen tittat fram lite då och då. Tog en rask promenad på 70 minuter med vovven, lite nya promenadvägar, och det tyckte han var såå roligt, med lite nya dofter. Nu ligger han med benen i vädret, nöjd och belåten i sin säng. Själv känner jag mig lite stram i benen, men det bra, det ska kännas. Det är så skönt väder, ca +3 grader och lite härliga vårlika vindar som blåser!
Känner mig också så nöjd över att jag handlat och gjort matlista för inte bara en, utan två veckor, det ni! Efter all julmat och onyttigheter så har jag försökt göra lite nyttiga maträtter också, vi börjar idag med en GI-lasagne. Den har jag gjort förut och den är jättegod =)Recept nedan:


GI-lasagne
4 portioner


* 1 stor squash
* 1 tsk salt
* 1 gul lök
* 1 vitlöksklyfta
* olivolja
* 500 g nötfärs
* 1 burk krossade tomater
* 1 lagerblad
* 2 tsk torkad basilika
* och oregano
* salt och svartpeppar
* smör
* 1 1/2 deciliter grädde
* 1 pkt mozzarella



1. Sätt ugnen på 225 grader. Skiva squashen på längden och lägg upp på en handduk och strö över salt för att dra ut onödig vätska. Hacka lök och vitlök och fräs i oliv-olja i en stekpanna i någon minut. Lägg upp på ett fat.
2. Bryn köttfärsen i oliv-olja. Tillsätt stekt lök, krossade tomater, lagerblad och örter. Smaka av med salt och svartpeppar. Låt koka i cirka 10 minuter.
3. Smörj en ugnsfast form med smör och lägg ett lager med squashskivor på botten. Varva med köttfärssås, ett lager squash, köttfärssås och ett sista lager squash på toppen. Häll på grädden. Riv mozzarellan och strö över gratängen. Gratinera i ugn 20–30 minuter eller tills gratängen fått fin färg.

Hoppas ni får en skön söndagkväll ♥ Ny vecka, nya utmaningar!


8 kommentarer:

Eva Loppan sa...

Härligt med en promenad! Själv har jag städat ut julen och sitter nu i soffan o pustar! Ont i ryggen efter strykning av gardiner...men nu är den ute...julen alltså:-).

Ses i morgon

Kram Eva

Ann-Sofie sa...

Hej Camilla, va kul att du gittat in på min blogg och tack för din kommentar! kommer tillbaka för mer läsning :)
Kramar Ann-Sofie

Ann-Sofie sa...

tittat :)

♥ Sanna ♥ sa...

Den måste jag prova helt klart, tycker du är duktig som fixar hela tiden...
Jag känner att tiden inte alls hänger med...
Kram

Ulrika sa...

Hejsan! Och god fortsättning på nya året!

Ett litet tips kan vara att inte slänga allt utan sätt ut på Tradera, kanske är det någon som vill ha det du inte längre behöver?

Hallon & Blåbär sa...

Kul att du hittade till min blogg. Såg ett recept på Grekisk pyttipanna som lät smaskig så den är sparad och kommer att testas.

Anonym sa...

Tjena!! Läget?? Här är det haaaalt! Är så ini vassen irriterad över detta...Inget skoterföre what so ever å vi som skulle på tur :( Men men,jag hoppas att det vips blir -10 och gärna snöstorm en dag eller 2...
Hoppas du har en bra måndag!! Kraaamar!!!

Anonym sa...

Åh, jag är också loppissugen, tänkte även kolla in någon auktion något tag här. Har nästan bara nya saker här hemma så jag tror det skulle bli fint att blanda upp det hela lite med gamla fynd sådär :)