torsdag 22 januari 2009

Släktforskning

Jag läste på Charlotte Perellis blogg att hon ska vara med i ett program om släktforskning. Ska bli spännande att se! Jag har själv släktforskat för ett antal år sen (hm, kanske är ca 15 år sen eller nåt) och när man väl börjat kan man inte sluta! Det är så otroligt spännande att läsa vad som är skrivet om ens släktingar.
Jag forskade på min pappas sida, och hittade själv så långt tillbaka som i slutet av 1700-talet. Där hittade jag inte födelseattesten på en pojke, jag tror det var på farfars sida, och så himla lätt är det inte att tyda skrivstilen från 1700-talet :) Kan säga att den är verkligt snirklig. Så det tog lite stopp där, men en vacker dag kanske jag fortsätter. Kul att läsa att min farmor var "uppstudsig" och inte kunde kyrkoförhören.
Nåt som är väldigt intressant är att min farfars kusin och hennes familj emigrerade till Canada i början på 1900-talet. Inget jag hade hört talas om så mycket förrän min pappa skulle fylla 40 och vi skulle ha kalas hemma. Då ringde helt plötsligt någon från en tågstation och påstod sig vara hans släkting från Canada. Och han trodde att det var ett skämt, så han bara skrattade och tyckte att de skulle sluta skoja! Och så var det sant, dom var verkligen här från Canada! Farfars kusin, som nu var ganska gammal, men ändå kunde prata lite svenska (hon var fyra år när de emigrerade) och även på ångermanländskt mål. Tycker jag var helt otroligt! Hon hade också sin dotter med och hennes man och så tror jag det var nåt barn. Jag var bara 14-15 år och tyckte det var väldigt intressant. Dom hittade en bok om Elvis Presley i min bokhylla och sa att jag kunde få komma över och så skulle de skjutsa mig till Graceland, det var bara 300 mil eller nåt sånt! Fantastiska människor!
Eftersom jag hade egen häst och var så hästintresserad berättade de att andra släktingar (som iof var mormoner) hade en ranch med hästar utanför Vancover, och tyckte absolut att jag skulle åka och hälsa på dem. Tänk om man bara kunde ta sig dit...omöjligt är det ju inte, men lite pyssel skulle det vara, eftersom farfars kusin och dotter förmodligen är döda nu, eller så otroligt gamla att de sitter på nåt hem...
Det är också en släkting på min mammas sida som forskat på morfar och bakåt. Han jobbar med det där och har kommit ända till 1400-talet. Där hittade jag en släkting som blev avrättad för landsförräderi och en kvinna som blev bränd som häxa här upp i Västernorrland, det så kallade Häxberget i Torsåker, 1675. Jan Guillios serie om detta filmade även kyrkan och området där. Vilket fruktansvärt öde!
Nä nu blir jag riktigt sugen att börja igen! En vacker dag kanske :)


Minnessten


Torsåkers kyrka

Inga kommentarer: