fredag 30 januari 2009

Födelsedag

Idag fyller min dotter 6 år! Tänk vad tiden går fort! Till hösten börjar hon förskolan...men jag minns så väl den dagen hon föddes.

Jag hade gått över på min åttonde dag, och jag var så less, ville verkligen att busungen skulle komma ut nu! Åkte ner för kontroll till barnmorskan som bara konstaterade att allt var okej, något högre blodtryck än jag brukade ha, men okej. Så sa hon att hon skulle boka tid för igångsättning på tisdan (det här var en torsdag) om inget hade hänt under helgen...nej fy så less jag blev! Jag ville inte sättas igång! Kände mig inte glad när jag åkte därifrån....

Åkte in på Ica för att köpa lite fikabröd och åkte sen till mamma där min äldsta dotter, då 3,5 år, var. Tyckte när jag skulle gå ut från Ica att det var lite jobbigt att gå av någon anledning, men tänkte inte mer på det. Väl hemma hos mamma kände jag plötsligt värkar, med tre minuters mellanrum! Tittade på klockan för att se om de kom tillbaka, jajamen, efter tre minuter kändes det igen. Väntade lite till och det började kännas lite smärta nere i ryggen, så då sa jag till mamma att jag skulle fara hem och känna mig för lite. Fick lämna dottern där och åkte sen hem. Väl hemma kände jag att nu var det på gång! Ringde sambon som kom hem på en gång, och då hade jag så ont att det bara var att ringa BB att vi var på väg. Packade snabbt ihop en väska till dottern som skulle få stanna hos mamma. Åkte ner i ilfart till dem och mamma mötte ute på parkeringen, öppnade dörren, högg väskan och vi åkte snabbt igen. Tur att vi har nära till BB.

Väl framme ser vi att mamma har tagit MIN väska! Det blir bara för sambon att kasta sig i bilen och åka tillbaka. Själv börjar jag gå den långa trappan upp till BB, har nog aldrig gått i en sån lång trappa nån gång!När jag kommer upp får jag ta ett kissprov och sen undersöker dom, jag är öppen fem cm. Lägger mig i sängen och vill bara att sambon ska komma. När han efter en evighet (känns som det men är högst en kvart) kommer så kollar de kurvorna lite mer och efter en stund ser de att jag är helt öppen!
Barnmorskan låter mig ligga som jag vill i sängen, och då ligger jag ju ner på det sätt som gör minst ont....med det resultatet att barnet inte kommer ner som det ska. Till slut tvingar hon mig att stå på knä en stund och då går vattnet och de ser att det är barnspeck i vattnet. Då blir det bråttom! Min värk bara försvinner, så de ger mig en spruta för att få igång dem igen och efter en stund är hon född, klockan är 15,20. Men inget skrik hör jag! Blir jätterädd och ingen säger nåt alls, de bara håller på och rensar luftvägarna. Till slut säger de åt någon att hämta läkaren. Då blir man riktigt rädd! De tar sambon med sig och försvinner ut med flickan, som jag får veta att det är.
Efter en stund (en evighet för mig) kommer de tillbaka med henne, och nu skriker hon...Hon har fått fostervatten med specket i sig och mår inte så bra, men allt är ändå okej. Sambon och jag är helt chockade och får prata med en barnmorska sen som förklarar allt som hänt och att de egentligen inte var oroliga själva, men var tvungen att rensa luftvägarna på henne snabbt och då inte hann förklara det för mig. Därför bad de sambon följa med läkaren ut så åtminstone en av oss fick se vad som hände! Men en riktig pärs var det...
Lilla C, som var ganska utmattad och mådde lite illa mådde mycket bättre efter något dygn. Hon hade fått blödningar i ögonvitan också pga trycket på slutet, men det gick bort på några dagar.

Denna händelse har gjort att vi nog har ett särskilt band mellan oss! Men jag har ju även en underbar dotter till, hennes historia ska jag berätta när det är dax för henne att fylla år!

Grattis lilla stumpan, på din 6-årsdag! ♥♥♥


Lilla C, bara nån dag gammal

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har den äran på 6 årsdagen!! Du ser vad fort tiden går..Gaaaahhhh. Min kära dotter blir 13 i år.Gulp...Kram på dig!

♥ Sanna ♥ sa...

Grattis till lilltjejen så fort tiden går det känner jag med min lillkille fyller ju 11 om 2 mpnader (lillkille ) man kan ju inte kalla honom det snart haha
sv.Jag var 21 på bilden(men fick ju säga att jag var 16) när jag var iParis jag startade ju ganska sent som sagt,,,
KRAMISAR
önskar dig en mysig helg!!!

Eva Loppan sa...

Söta lilla C,hoppas födelsedagen var bra och att hon fick många roliga paket:-)

Saknar dig min vän:-)

kramar i mängder Eva

Helena sa...

Åh vilken sötnos!! Grattis lite så här i efterskott :)