tisdag 9 september 2008

Dax att varva ner

Nu märker man att folk börjar bli trötta och förkylda. Ljuset minskar varje dag, och vi gör allt för att hålla oss pigga. Men kanske ska vi lyssna lite mer på kroppen? Det är kanske dax att varva ner för att sen gå i "ide" över vintern?
I dagens stressiga samhälle, med en massa "måsten" glömmer vi kanske bort att lyssna till vad vår egen kropp vill ha och behöver. Men det är väldigt viktigt att vi lyssnar, för att orka med och inte bli sjuka. Och varför kämpa emot, om man känner sig väldigt trött? Varför inte unna sig en liten stund på soffan, eller ta ett varmt bad, eller krypa undan med sin bok och läsa en stund?
Visst, jag vet att det är väldigt svårt när man har små barn, det är näst intill omöjligt. Men en liten, liten stund är bättre än inget alls. Kroppen behöver återhämta sig från all stress. Med för mycket stress i kroppen går vårt immunförsvar "ner sig" och vi är lättare mottagliga för förkylningar och annat.

Så tänk över din vardag, hur känns din kropp, vad behöver den? Unna dig själv en liten stund i ensamhet, släpp alla måsten och tankar, och bara slappna av.

Boka en massagetid och gå dit och njut, eller gå till simhallen när det är lugnt och simma för dig själv, ta en promenad i de härliga höstfärgerna, andas in och njut!

Sköt om dig själv, det finns bara en som Du :)

3 kommentarer:

Jennyshemochharmoni sa...

Väldigt kloka ord! Verkligen något att tänka på! Bra skrivet!! KRAM!!

Anonym sa...

Ja, så sant så sant, man får verkligen inte glömma bort sig själv. =) Själv har jag ju en härlig spa-upplevelse framför mig som jag fick av mina kära sambos fina systrar och mor med familjer. =)
Jag hoppas att du oxå hinner njuta av en lugn stund och ta hand om dig själv lite extra. Man behöver det och man är värd det. Kramar

Anonym sa...

Hej,Hej!!
Hur har ni det uppöver?? Här är det lugna gatan.Jag är gräsänka tills på lördag!! Om du bara visste vad lugnt å skööööönt det är här!! Bara Hugo å jag! Nu är jag dessutom ledig i 8 dagar!! Hur skönt som helst!! Ha det bra! Kramar/Titti