måndag 29 december 2008

Nu är det kallt ute

15 minus. En 40 minuters promenad kan kännas som en evighet...men skönt ändå när man kommer in! Medans jag promenerar springer hunden helt oberörd av kylan, runt i snön, nosar, hoppar och har jättekul! Medan jag själv drömmer mig bort...till våren, solen, tulpaner.
Idag damp H&Ms vårkatalog ner i brevlådan. Snacka om jobbigt att se alla stå där vid stranden i härliga sommarkläder, bikini och shorts....Själv ser man ut som en michelingubbe, så klädd så man inte kan röra sig.

Till något helt annat.

Häromdagen hade äldsta dottern sin kompis hos sig. Jag tvingade med dem ut på en promenad, trots att det var 11 minus, men de behövde lite luft då de bara satt vid datorn hela tiden. De började prata om att de ska flytta ihop när de blir stora (de är nio nu), sen ska de öppna ett djurpensionat, där de ska sköta om djur när ägarna åker på semester. Det klassiska. Tjejdrömmen för många. Själv drömde jag om att jobba med djur, men fick bara höra att det var omöjligt att försörja sig på djur. Jag frågade lite försiktigt tjejerna om hur de hade tänkt göra allting. Svaren kom direkt, utan tvekan. Var nånstans på vägen försvinner alla drömmar man har som liten? Jo det måste vara när omgivningen säger till en att det inte går! Nog för att man ska vara realistisk, men att man måste få prova sig fram. Göra sina egna misstag. Kanske är föräldrarna rädda att barnen ska göra de här misstagen, och det kan jag förstå, för det vill man ju som förälder inte att ens barn ska göra. Men. Det är så tråkigt att det här tankesättet försvinner. Att jobba för att nå sina mål, sina drömmar. Visst, allt är ju inte genomförbart, så är det ju.
Själv har jag haft svårt att ens komma på vad som är mina drömmar. Jag vet inte om jag har begravt dem djupt nånstans. Det senaste året har jag funderat mycket på vad jag vill göra. Innan det är för sent. Jag har ibland kännt att jag är på rätt väg. Och jag får fortsätta på den vägen, för det vore helt underbart att göra nånting som jag brinner för, drömmer om. Jag tror inte att det är att jobba med djur idag, jag har haft så mycket djur i mina dar att jag blivit ganska mättad på det.
Men det är viktigt att komma på det, så känner jag.

Man har bara ett liv.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för kommentaren och dina erfarenheter. Jag har faktiskt trott på allergi hela tiden eftersom jag är allergisk mot en himla massa saker, dock inte så jag får utslag. Men läkaren tvärnekade till att det kunde vara allergi förra gången, idag lät han dock inte lika säker...

Sov så gott!

anna of sweden sa...

Drömmar ÄR viktigt!

Anonym sa...

Ofta är det tvivlen på att man ska klara saker som gör att man släpper sina drömmar. Tänk att tanken kan ha sån makt!

KRAM

Jenny-jennyshemochharmoni.blogg.se