tisdag 30 december 2008

Sexåringar...

Just nu gör min snart sexåriga dotter allt för att för att förpesta min tillvaro *suckar* Jag vet att det är en utveckling hon är i, förpuberteten brukar man väl också kalla den här åldern? :) Men ibland blir man nästan tokig. Hon vägrar det ena. Och det andra. Hon har åsikter om det mesta. Munläder som en politiker. Hon kommer säkert bli nåt stort *skrattar*

Men just nu river jag mitt hår.

Hon har alltid varit duktig på att gå och lägga sig, sover själv så vi har aldrig behövt sova ner henne. Men, hon ska snacka i en evighet efter att hon lagt sig. Det är som om jordens alla frågor kommer, och hon gör verkligen allt för att få ställa dom. Så fort jag försöker avsluta hittar hon på nåt nytt, ja hon är helt otrolig på att hålla igång ett samtal.

Ikväll hade hon även då laddat upp för några frågor. Den här gången höll hon upp alla tio fingrar, hon skulle ställa tio frågor innan jag fick gå.

Nehejdu, inte så många, nu ska vi sova.

Då höll hon upp åtta fingrar, okej då.

"-Mamma, när du dör kan man köpa en ny mamma då?"
"-Nej.....det kan man inte. Var skulle dom finnas?"
"-I Stockholm! För jag har fått ett vykort av Alexander när han var där....mamma, hur ser det ut där?"
"-Ja... det är en stad...."
"-Jaaa! och där finns ju Eiffeltornet å...."
"-Nej, det finns i Paris...."
"-Kan jag inte få åka dit och klättra upp i det...??"
"-Ja kanske åker vi dit nångång!"
"-Men mamma, när du dör, kan inte jag få ett kort av dig då, så jag har nåt att titta på?"
"-Jo..skratt....men älskling det är länge tills dess....så då är du nästan gammal själv..."
"-Ahaaa...
"-Men nu får du sova!"
"-Men jag har bara några frågor kvar....(räknar bestämt på fingrarna)....mamma, kan pappor få valpar?"
"-Nej det kan dom inte!"
"-Meeen åhhh, då kommer vi aldrig att få nån! Och grannen som sa att vi skulle få en valp om Ebba (grannens labradortik) fick några......och jag som tänkte öppna ett djursjuk....sonat..(djurpensionat)..eller vad det heter....då, om det kommer in en hund, och tassen har gått av, då kan Johan laga den...och Alva plåstrar om....och jag, jag ska bara vara storasyster jag. För jag fyller år först av alla."
"-Okej.....men nu ska vi nog sova!"

...och så fortsätter det i all evighet. Långt över tio frågor. Men det är nog den ungen som kommer få mig att le på ålderdomshemmet, när jag sitter där och minns tillbaka.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahahaha,vilken härlig unge du har ;) Tyvärr kan jag berätta att DET BLIR VÄRRE...När de närmar sig tonåren... Bara att bita ihop antar jag ;) Hoppas du haft en mysigt nyår!! Kramar!!